Friday 17 June 2011

Mengapa Blog Ini Tidak di Update.

Selepas posting terakhir saya berkenaan mereka - rakan politik Jerantut - yang telah pergi, saya berasa janggal untuk menulis tentang politik Jerantut. Saya tidak boleh menulis tentang politik tanpa menyentuh ahli politik. Menyentuh ahli politik Jerantut sebenarnya sangat tricky.

Orang-orang politik kita dari Jerantut kebanyakkan tidak suka dikritik - walaupun membina. Mungkin mereka menganggap kelemahan adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. "Semakin sempurna seseorang, semakin jelas dimana kekurangannya", kata perpatah Arab.

Namun 'kritik' sering memberi konotasi yang tidak baik kepada mereka seperti 'hotel' kepada orang kampung satu ketika dulu. Dan mustahil bagi saya mengkritik tanpa melukakan hati seseorang. Saya tidak mahu meninggalkan dunia ini dengan berbagai perasaan terluka dari rakan-rakan seperjuangan dari Jerantut.

Mungkin ini sebab mengapa begitu banyak blog di Jerantut suka meluahkan perasaan dengan menggunakan blog anon atau tanpa wajah. Mungkin ada seseorang berdua yang berani dan menyalahi tabii masyarakat Jerantut, itu terpulang kepada diri masing-masing. Sebagai lelaki, kita berhak melakukan apa saja hanya kita perlu berani menanggung segala akibat - baik atau buruk. Hanya criminal yang melarikan diri.

Justeru terkenang mereka yang telah pergi, menyedarkan saya mengapa kita perlu bergaduh, berperang, cas keting dan memfitnab sesama sendiri di Jerantut. Kita perlukan semua bakat. Gothe tidak gentar berhadapan dengan Napoleon walaupun Napoleon penakluk agung kerana dari segi menulis, terbukti Gothe merupakan gergasinya.

Apa yang penting kita perlu muhasabah diri, dan menyedari di mana kita berada. Tawaduk bukan bererti merendahkan diri. Tawaduk bererti tahu meletakkan diri kena pada tempatnya. Mungkin ini tulisan terakhir dari blog ini.

Wassalam

No comments: