Sunday 1 May 2011

Tengku Azlan

Jika ada sesiapa yang layak bercakap tentang Ku Lan dalam dunia blogosphere, saya adalah orangnya. Ini kerana saya pernah menjadi setiausaha cawangan Ulu Tembeling ketika Ku Lan merupakan Ketua cawangannya.

Ku Lan mempunyai kelebihan yang tersendiri dalam gaya politiknya, yang mana agak sukar untuk ditiru oleh sesiapa pun. Mungkin Ku Lan dianggap bukan seorang yang licik namun beliau juga bukan seorang yang naif. Ku Lan berjiwa besar, dan tidak suka menangani dan melayani karenah-karenah picisan.

Beliau seorang yang pemaaf, tidak pendendam dan mudah untuk 'forgive' dan 'forget'. Sifat ini sebenarnya sering disalahfahamkan oleh golongan tertentu bahawa Ku Lan seorang yang mudah untuk diperkotak-katikkan. Jika buat salah hari ini, minta maaf dan esok kita kembali normal. 

Tidak sebenarnya. Betul beliau pemaaf dan melupakan terus segala salah seseorang terhadapnya tetapi Ku Lan mempunyai ingatan yang lama terhadap semua peristiwa. Namun sifat profesionalisme Ku Lan, sebagai seorang politik dan leader membuatkan beliau bersikap demikian.

Pemikiran Ku Lan sebenarnya direct dan simple namun complicated. Beliau direct dalam pendekatannya tapi  penuh dengan 'in-depth language'. Ini menyebabkan ramai yang tidak benar-benar memahami beliau akan terperangkap.

Keistimewaan terbesar Ku Lan adalah beliau boleh menyatukan puak-puak yang bertelagah dan melayani mereka dengan cara yang berbeza mengikut peribadi mereka. Dari seorang 'intelektual' hingga ke 'street fighter' Ku Lan boleh menangani mereka dengan baik. Semua akhirnya akan akur dan tunduk kepada 'political will'nya.

Sebenarnya, apa pun yang diperkatakan orang tentang Ku Lan, beliau tetap 'astute politician', 'shrewd' dan gentleman. Seperti biasa, setiap insan mempunyai kelemahan dan saya tidak mahu membincangkan kelemahan beliau di sini. Tidak manis bagi saya sebagai pengikutnya.

Penggal ini mungkin penggal terakhir beliau. Selepas ini Jerantut mungkin tidak akan menemui pemimpin yang mempunyai peribadi seunik Ku Lan. He is full of paradox. 


No comments: